Workshop Totempaal bij Saxion
Ieder semester geef ik een workshop aan derdejaars Hbo-studenten van Saxion. Ik zet mijn makerschap in door met hen hun samenwerking te verbeelden. Ik vertel tijdens de introductie de geschiedenis en herkomst van een totempaal en laat allerlei kunst zien met totempalen, van oud tot hedendaags.
Met een tafel vol materiaal gaan de studenten vervolgens aan de slag met hun persoonlijke leerdoelen en hun gezamenlijk verhaal. Ze bouwen samen een totempaal en een totempaal, dat is toch wel een heel bijzonder fenomeen. Het heeft een grote verbeeldingskracht en het spreekt tot de verbeelding. En ik spreek de studenten aan op hun makerschap.
De studenten leren van elkaar waar zij in willen excelleren in de samenwerking, hoe ze elkaar daarbij kunnen helpen en welke manier van samenwerken bij ze past. Zo is er een studente die een fietsbel toevoegt aan de totempaal van haar groep, “omdat ze zich meer wil laten horen”. Een andere studente heeft een stoplicht van het leven gemaakt, waarbij ze meer wil vertrouwen opdat het altijd wel weer eens groen wordt en ook weer rood. Of die student die zich vooral heeft gericht op het verbinden van alle losse onderdelen: “een draadje is klein en maakt misschien weinig verschil, maar vele draadjes bij elkaar maakt het heel sterk. Ieder draadje helpt”. Door samen te bouwen en te reflecteren op wat er ontstaat ontdekken de studenten zichzelf en elkaar. Het materiaal helpt hen daarbij.
Het lijkt alsof het zien en het werken met de materialen houvast geeft. Zou het kunnen zijn dat we het spelen met elkaar en met materiaal uit het oog zijn verloren? Terwijl juist onze handen en ons hart ons op een andere wijze richting kunnen geven aan de complexe opgaven waar we voor staan.
Ze geven geen feedback op elkaar, ze geven feedback op wat ze zien. Door feedback te geven committeren ze zich aan elkaar en elkaars werk. De feedback wordt niet ervaren als negatief en er ontstaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid na de feedback. Ze vragen om hulp bij elkaar en helpen elkaar te veranderen of verbeteren.